Відділ освіти, молоді та спорту Жовтневої РДА
Прибузька ЗОШ І-ІІІ ступенів
Сценарій виховного
заходу в 5 класі до
Дня української писемності та
мови
«Мова моя калинова»
(розважальна гра)
Підготувала:
вчитель української мови та літератури
Бурлаченко Н.М.
2015
Мета: розширювати та
поглиблювати знання про свою країну, традиції та звичаї, рідну мову, розвивати
прагнення бути свідомим громадянином України, формувати високі громадянські
якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання
вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: карта України,
комп’ютерна презентація, відеоролики про
мову, українська мелодія М. Скорика, картки із завданням, стрічки синього та жовтого кольорів, символічні долоньки.
Перебіг
заходу:
Вступ
Слово вчителя
9 листопада -
День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його
запроваджено 1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства
"Просвіта" імені Тараса Шевченка.
6 листопада 1997 року
було підписано Указ Президента України, у якому говориться: “ На підтримку
ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української
мови в консолідації суспільства постановляю: “ Установити в Україні День української
писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування
пам’яті Преподобного Нестора –Літописця ”. Корені українського слова проросли з
найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в
часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у
найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному
письменстві різних часів.
Сьогодні наше свято – це свято української мови та
писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної
історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на
відстані, але й закріпити її в часі..Перші спроби письма відносяться приблизно
до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім
– схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи.
Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими
просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.
У Київській Русі книги цінувалися, як
рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілим багатством.
“Повість минулих літ” називає книги “ріками, які наповнюють всесвіт мудрістю
незмірної глибини”. “Якщо старанно пошукати в книгах мудрості, – зазначав
літописець, – то знайдеш користь душі своїй”.
Перегляд
відеоролика «Рідна мова чиста, як роса»
Учитель. Сьогодні ми проведемо гру, яка покаже наскільки добре ви знаєте рідну
мову. Запрошую вас взяти участь у конкурсі «Мова моя калинова». Зараз ми з вами
об’єднаємось у 2 команди (за принципом синій – жовтий). У нас сформовано дві команди. Вони займають жовтий та синій сектори.
Учитель. Мета нашого конкурсу: поповнити та розширити знання про
рідну Україну, її звичаї, мову, показати кмітливість, вміння логічно мислити.
Раунд
№1. «Народні перлини»
Учитель. До неоціненних коштовностей
українського фольклору належать прислів'я
та приказки — короткі влучні вислови. У своїй сумі прислів'я та приказки
становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному
житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи
застерігають, схвалюють або засуджують, — словом, повчають, бо за ними стоїть
авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе
естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати
духовну спадщину, що громадилася віками.
Завдання раунду №1: Учитель називає
першу частину прислів'я, а учасники конкурсу повинні назвати другу частину.
За кожну правильну відповідь – один бал.
І команда 1) Слово чемне кожному ... (приємне).
2) Мудре слово - добрий … (друг в біді).
3) Ласкаве слово - що … (весняний день).
ІІ команда 1)Гостре словечко коле … (сердечко).
2)Добрим словом мур проб'єш, а лихим … (у двері не ввійдеш).
3)Слово - не горобець, … (вилетить - не піймаєш).
2) Мудре слово - добрий … (друг в біді).
3) Ласкаве слово - що … (весняний день).
ІІ команда 1)Гостре словечко коле … (сердечко).
2)Добрим словом мур проб'єш, а лихим … (у двері не ввійдеш).
3)Слово - не горобець, … (вилетить - не піймаєш).
Раунд № 2 «Хто я?»
Учитель Першим до нас приходить слово... З колисковою
материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. "Мама, тато, баба, киця,
жижа", - лепече дитина. Які дивні перші двоскладові слова!
А потім знання
зі словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки
нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, вода, трава... Світ - мов
казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. За допомогою слова відкриваємо
таємничість і складність інших наук: географії, історії, біології, фізики,
математики...
Отже,
словесність - початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який
ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою. Адже, слово до слова -
зложиться мова!..
Скільки в нашій
мові пестливих, ніжних форм слів до одного вибраного слова. Ось в англійській
мові "хенд” – це просто рука і нічого більше, а у нас: ручка, ручечка,
рука, рученька, рученя, рученятко. А які слова можна добрати до слова
"мама” – неня, матуся, мамуся, мамочко, матінко.
-
А ви
знаєте рідну мову? Ось ми зараз перевіримо. Відгадайте загадки.
Яка з команд першою
підніме руку та і відповідатиме. Якщо відповідь неправильна - відповідає інша
команда.
1)В нас однакове
ім'я.
А скажіть, хто брат, хто я?
Я скажу: "З дерев лечу".
Брат: "Я поштою примчу".
(Лист)
А скажіть, хто брат, хто я?
Я скажу: "З дерев лечу".
Брат: "Я поштою примчу".
(Лист)
2)Двоскладове,
яснокриле,
Світу я тепло даю.
І тоді я людям миле,
Коли другий склад гублю.
(Сонце, сон)
3)Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
Світу я тепло даю.
І тоді я людям миле,
Коли другий склад гублю.
(Сонце, сон)
3)Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
4)В них багато є
роботи,
Хоч стоять вони
весь час
Від дощу чи від
спекоти
Захистять,
врятують нас.
Не лягають спать
ніколи.
Не бояться плину
рік,
Суховію, вітра
реву.
Хто ж вони такі?
(Дерева)
5)Як написати одним словом з чотирьох букв
словосполучення "суха трава".
(Сіно)
6)Що стоїть
посеред Києва? "є"
7)Чим вечір
кінчається, а ранок починається? "р"
8)У небі одна, а
в баби дві? "б"
Раунд
№3 «Замулене джерело»
Учитель Молодці, знаєте рідну мову. Але є люди, які її
цураються. Ось як про це пише Павло Глазовий.
КУХЛИК
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші - не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: "Покажіть
Кухлик, той, що скраю".
Продавщиця: "Што? Чего?
Я не понімаю?!"
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлик здесь,
Єслі єто кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- В Україні живете
Й не знаєте мови...
Продавщиця теж була
Гостра і бідова.
- У мєня єсть свой язик,
Ні к чему мнє мова!
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має бідна язика
І не знає мови.
Ходить по столиці.
Має гроші - не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: "Покажіть
Кухлик, той, що скраю".
Продавщиця: "Што? Чего?
Я не понімаю?!"
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлик здесь,
Єслі єто кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- В Україні живете
Й не знаєте мови...
Продавщиця теж була
Гостра і бідова.
- У мєня єсть свой язик,
Ні к чему мнє мова!
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має бідна язика
І не знає мови.
-
А зараз і
ми перевіримо настільки добре ви володієте літературною мовою. На картках, які
ви отримаєте, записано слова, які ми часто «употрєбляємо» в повсякденному
мовлені і не звертаємо навіть уваги. Вам потрібно їх відредагувати і записати
правильний літературний варіант.
І команда ІІ команда
Хароший
Красівий
Кльовий
Калідор
Днєвнік
Учєбнік
Нєдєля
Васкресєння
Ребйонок
Жизнь
Пєсня
Магазін
Раунд
№4 «З якої то казки?»
Учитель: А казки ви любите? Уважно послухайте і скажіть, з якої казки слова.
1) По
засіку метений, на яйцях спечений... (Колобок)
2) Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка...
(Рукавичка)
3)Я ...
за три копи куплена, у півбока луплена... (Коза-дереза)
4)Гуси-гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята. (Івасик-Телесик)
Візьміть мене на крилята. (Івасик-Телесик)
5)Вона плиг з вовка та:
- Битий небиту привіз! (Лисичка-сестричка та Вовк-панібрат)
- Битий небиту привіз! (Лисичка-сестричка та Вовк-панібрат)
Учитель: Послухайте
ще одну казку, яку мало хто чув і знає. Та подумайте, що хотів нам сказати
автор.
(вчитель розповідає казку на фоні звучання української мелодії М.Скорика)
Казка про мову
Цю казку
розповідала в дитинстві мені бабуся, а вона почула її від своєї бабусі...
Колись, дуже
давно, жив на землі народ. Було це сильне, красиве і могутнє плем’я. Вони
дружно працювали, вирощували врожаї,
рибалили, полювали, розводили худобу. Заможно жили ці люди.
Та була у них
одна велика біда: не мали вони мови. Зовсім не могли розмовляти, співати
пісень, не могли сваритися, вимовити слів радості і любові, тому посмішка рідко
торкалася їхніх облич. А винні в цьому були вони самі.
Багато років
тому цей народ образив добру фею-Мову, і вона, гірко зітхнувши, назавжди пішла
від них, забравши з собою слова-квіти.
Оніміле плем’я
давно пошкодувало, що скоїло таке, та часу назад не повернеш, помилки не
виправиш.
У тому племені,
по-сусідству, жили дівчинка з довгою косою, добрим серцем і великими, як небо,
очима, та хлопчик, який чудово грав на сопілці. Хлопчик часто заходив до
сусідів, щоб подивитися на прекрасні вишиванки дівчинки, а вона заслухалася
його грою. Бачачи, як тяжко горює їхній народ без мови, діти самі теж
переживали, бо не могли висловити своїх думок і почуттів. Хлопчик надумав
відшукати Мову, попросити у неї вибачення за свій народ і повернути втрачені
слова-квіти. Дівчинка вирішила піти з ним, бо одна голова — добре, а дві —
краще. Та як же вони обізвуться до Мови, як скажуть, чому прийшли? Дівчинка
вишила їхнє прохання на рушникові,
він вийшов прекрасним, а хлопчик спробував домовитись через гру на сопілці. І полилась чарівна мелодія, якою всі
заслухалися.
Чи довго шукали
фею діти, чи ні, того ніхто не знає.
Знайшли її серед величезного поля, засіяного квітами-словами, які вона
доглядала. Від пахощів цих квітів запаморочилася голова у дітей, а з вуст
полилася пісня. Діти показали свої дари. Побачивши рукоділля дівчинки, почувши
гру хлопчика, Мова все зрозуміла без слів. Взяла цілі оберемки своїх чарівних, запашних, різнокольорових слів і
пішла за дітьми, понесла Мову людям.
З низько схиленими головами, з пошаною
зустрічало плем’я Мову. Радості не було меж.
З того часу
почали берегти вони слова-квіти, шанувати Мову, як найбільший, найкоштовніший
скарб. Вдихнули люди аромат чарівних квітів... і заговорили, заспівали від
щастя.
- Чого ж нас навчає дана казка?
Раунд «Наздожени
лідера»
Учитель: Щоб визначити яка ж команда краще знає рідну мову проведемо останній конкурс. За
одну хвилину назвіть якнайбільше слів, лексичне значення яких я читатиму. Якщо
ви не знаєте слова, швидко скажіть « Далі…»
1 команда
1. Закріплений на
металевому стержні складений каркас, обтягнений тканиною для захисту від дощу
чи сонця ( Парасолька)
2. Спеціально зроблений
мішок з пір'ям або пухом, на якому
сплять( Перина)
3. Пристрій для їжі, що
має форму ручки з кількома зубцями ( Виделка)
4. Палиця з кулястим
потовщенням на кінці, яка була в козаків символом влади ( Булава)
5.Довгастий шматок для
витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий для оздоблення житла в
українській оселі ( Рушник)
6Книга, в якій в
алфавітному порядку подано слова певної мови ( Словник)
7. Одна з дванадцяти
обов’язкових страв на святковому столі у
Святвечір, яку готують із пшениці і заправляють тертим маком, горіхами, маком
чи узваром ( Кутя)
8. Прилад для вимірювання
часу ( Годинник0
9. Зв’язаний жмуток
стеблин, лозин, гілок для підмітання підлоги ( Віник)
10. Назва другого дня
тижня ( Вівторок)
2 команда
1.
Частина доби від кінця дня до початку ночі (
Вечір)
2.
Пристрій
з двох жердин з поперечками – щаблями для піднімання вгору і спускання вниз
( Драбина)
3.
Паличка воску або лою з гнітом всередині, яку
використовують для освітлення ( Свічка)
4.
Пристрій у вигляді маленької посудини з
ручкою, за допомогою якої їдять рідку страву
( Ложка)
5.
Істота
в образі жінки з довгим розпущеним волоссям і риб'ячим хвостом ( Русалка)
6.
Шматок
тканини квадратної форми, який пов'язують на голову ( Платок)
7.
Словесно-музичний
твір, що виконується, що виконується однією особою або хором ( Пісня)
8.
Український
народний духовий музичний інструмент з дерева або очерету, що має форму
порожнистої трубки
з отвором ( Сопілка)
9.
Апарат
для очищення від пилу меблів, килимів ( Пилосос)
10.
Назва
третього дня тижня ( Середа)
Підведення
підсумків гри
Учитель:
отже, ви непогано виконали всі завдання гри. За роки шкільного життя у вас буде
ще багато уроків, то ж я бажаю всім вам винести з них якнайбільше знань,
особливо з рідної мови.
- Я пропоную виконати останнє позаконкурсне завдання: кожному учаснику команди на
символічній долоньці написати мрії про
своє майбутнє, майбутнє України та її мови.
Учасники
команд на карті України чіпляють символічні долоньки із мріями
Немає коментарів:
Дописати коментар