Тренінгове заняття для учнів 5 класу «Вчимося
жити в світі добра»
Раз
добром нагріте серце вік не охолоне .
Т.
Шевченко
Думай
добре, роби добре – і буде добро
Білецький-Носенко
Привітання. Емоційне залучення до заняття.
Ми завітали у цей час
туди, де всі чекають нас.
Друзів щиро ми
привітаємо, доброго всім дня побажаємо.
Я другу в очі
подивлюся,
Щиро й ніжно йому
посміхнуся.
Правила
Всі правила гідної поведінки здавна відомі,
Зупинка за малим – за умінням ними
користуватися.
Б. Паскаль
Правила:
-
Цінувати час.
-
Бути позитивно налаштованим.
-
Правило додавання.
-
Кодекс ввічливості. Уважно слухати, говорити по темі,
висловлювати думку коротко і аргументовано.
-
Правило добровільності.
-
Правило персоніфікації. Говорити від свого імені (Я -
висловлювання).
-
Правило конфіденційності.
Правило поваги
Втуп
Ви вже всі знаєте як
важливо вміти спілкуватися з людьми, які вас оточують. Поряд з вами не лише
дорослі, чимало в нашому оточені і
друзів. Ці друзі - наші
ровесники, з якими вам доводиться спілкуватися вдома, у школі, просто на
вулиці. Мабуть, ви всі погодитесь зі мною, коли я скажу, що спілкування з друзями завжди приємно. Адже
так?
Але чи завжди спілкування, дружба приємні
для вас? Очевидно, інколи трапляються й ситуації, коли хтось із вас не погоджується
з чимось, не хоче гратися. Ви тоді починаєте ображатись один на одного.
-
Чому так трапляється?
-
Як поводяться справжні друзі?
-
Чи можна дружити без сварок і образ?
-
Як ви розумієте слово «дружба»?
Поділіться своїми думками
Отже,
кожен з вас розуміє, що дружба перевіряється в таких ситуаціях, коли треба
вчинити так, щоб не образити іншого. На сьогоднішньому нашому занятті ви
спробуєте навчитись товаришувати і працювати разом так, щоб було приємно усім
вам.
Очікування
Збиратись
разом – це початок, Триматись
разом – це процес,
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
Вправа «Клумба доброти»
Мета: виявлення
очікувань учасників; корекція запиту.
Психолог.
Кожен із нас чогось очікує від нової
справи. Чого ви чекаєте від цього тренінгу? (учасники записують свої очікування
на квіточці, обираючи квітку такого кольору з яким асоціюється їхній настрій).
(Учасники по колу зачитують свої очікування
від тренінгу).
Те, що ми з вами записали, безумовно, може
змінюватися протягом усього тренінгу. Можливо, ви одержите те, чого не
очікували. Багато чого також залежатиме від вашої активності.
Наприкінці
тренінгу в нас із вами буде можливість проаналізувати свої очікування. Гра – розминка
«Я твій друг».
Мета: сприяти згуртуванню колективу, формувати вміння знаходити схожі
риси в різних людей,створити сприятливу психологічну атмосферу..
Учасники стоять парами і повторюють за
ведучим слова й жести:
·
У мене є ніс. І у тебе є ніс.
·
У мене щічки рожеві. Й у тебе щічки
рожеві.
·
У мене губки солодкі. Й у тебе губки
солодкі.
·
Обнімімося, подружімося.
·
Я тебе люблю. Й ти мене любиш.
·
Я твій друг. І ти мій друг.
Казка «Це ти так вважаєш» ( автор Т.Іванова)
Сороку в лісі не поважають, бо їй не можна
довірити ніяку таємницю. Обов’язково розстрекоче всім. Що побачить чи почує – знають усі.
Тому з
нею приятелюють тільки сороки, такі самі скрекотухи, що розносять плітки й чужі
таємниці.
Здалеку
чути її голос:
-
Вовчик образив Зайчика! Слухайте
всі! Вовчик образив Зайчика! А зайчик
сидить на галявині й плаче! Вовчик дуже смішно сказав, начебто в Зайчика вуха
довгі, як спагеті. Якщо хтось не знає, то спагеті – це довгі макарони! Ну, дуже
смішно!
І
сорока полетіла далі повідомляти цю новину.
Зайчик
теж почув слова Сороки, ї йому стало ще гірше. Спочатку вовчик в лісі його
образив, а тепер лісі всі знатимуть про
це. Хоч на очі нікому не показуйся!
І тут
Їжачок Чох- Чох! Ось кому можна все
розповісти. Він напевно нікому не
розкаже, а тобі легше стане.
Та
розповідати не довелося, бо Чох- Чох усе чув від цієї пліткарки –сороки й сам
знайшов Зайчика. Підкотився до нього та й каже:
-
Ти ж не вважаєш, що у тебе замість
вух довгі макарони?
-
Ні. Я знаю, що у мене вушка
м’якенькі, пухнасті, вони мені допомагають усе, що в лісі робиться, добре чути,
- жалісним голосом відповів Зайчик.
-
А чого ж ти плачеш, якщо з твоїми
вухами все гаразд?
-
А чого Вовчик на мене каже?
-
Це його клопіт. Головне, що ти так
не вважаєш. Тобі просто треба спокійно подивитися на нього й сказати, що це він
так вважає.
-
Головне, що думаєш ти. А те, про що
думає Вовчик, це його справа.
Зайчик
зрадів такій пораді й повторив : «Це ти так вважаєш». Це ж так просто: «Це ти
так вважаєш».
Невдовзі
прибігла Лисичка, Білочка, Ведмедик.
Вони теж почули, про що кричала на весь ліс Сорока, й швиденько прийшли
допомогти другові.
Та
допомагати не довелося: у Зайчика хоч ще й були сльози на очах, але він був
спокійним, навіть усміхався друзям:
-
Не хвилюйтесь. Я вам дуже вдячний за
те, що ви прийшли до мене. Я хочу віддячити вам порадою, яку дав мені Чох-Чох:
якщо хтось ображає тебе, ти спокійно скажи йому чи просто подумай : «Це ти так
вважаєш». І тобі одразу стане легше.
-
Дякуємо тобі, Зайчику.
Звірята хотіли допомогти другові, а
вийшло так, що він сам дав їм корисну пораду.
Бесіда
-
Чи сподобалась вам казка?
-
Про кого вона? Хто є головними
героями?
-
Чи годиться ображати інших?
-
Чи можна вважати другом ту дитину,
яка ображає інших?
-
Чи захочуть діти дружити з тією
дитиною, яка часто ображає інших?
-
Що треба сказати коли вас ображають?
Релаксаційна вправа « Квітка доброти»
Мета: дати можливість учасникам
відпочити, розслабитися, відчути себе добрими, щасливими, розвивати уяву.
Хід вправи
А зараз закрийте очі і
уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки
відчувають незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви
протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Якого
розміру? Можливо, вона має запах. А можливо, ви чуєте приємну музику, яка лине
від квітки… І вам хочеться її послухати. Подумки зберіть усю доброту від Квітки
Доброти й помістіть у своє серце. Ви відчуваєте, як доброта входить у вас, як
зігріває вашу душу, несе радість… Я хочу, щоб сьогодні й надалі ви відчували
допомогу від квітки доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі,
можна собі допомогти ним, що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і
подумки помістити її в своє серце.
-Які ваші враження від
цієї вправи?
Монотипія «Якого кольору дружба» (під мелодію пісні «Дружба»)
Мета:
Навчити взаємодіяти з
однолітками, згуртувати колектив.
Інструкція: Для цієї вправи необхідні вирізані
зі скла квадрати. Виберіть кольори, які вказують на радість, дружбу, розуміння,
підтримку. Нанесіть кашку з гуаші відповідних кольорів на скло. Різко
переверніть скло, опустивши на аркуш паперу сторону з фарбою, покрутіть скло по
паперу за годинниковою стрілкою.
Обговорення:
- Чи завжди яскраві кольори дають
яскравий колір у підсумку при змішуванні?
- Чи сподобалася вам ця вправа?
Вправа
«Попкорн» (під мелодію «Кукурудза»)
Мета: забезпечити
доброзичливу атмосферу, зняти напруження.
Кожен з учасників складає руки у себе на
грудях і скаче, як попкорн. При цьому, він повинен не зіштовхнутися з іншим.
Якщо так трапилося, (два «зерна попкорна» доторкнулися один до одного), значить
вони склеїлися і повинні тепер стрибати разом. Гра закінчується, коли стрибають
тільки пари.
Вправа «Вузлик на пам'ять»
Мета: узагальнити отриману під час занять
інформацію.
-
Є такий вислів: зав’яжу вузлик на пам'ять. Хто може
пояснити його, що він означає?
Ще з давніх часів,
коли люди не знали букв, вони використовували «вузликове письмо». Для того, щоб
не забути про якусь важливу подію чи справу, на пам’ять зав’язували вузлики. І
коли людина дивилася наці вузлики, вона неодмінно згадувала про те, що не слід
забувати. Спробуємо і ми з вами написати за допомогою «вузликового
письма». У кожного з вас є ниточка, на
якій ми будемо позначати вузликами правила, які допоможуть нам у спілкуванні з
друзями. Я зачитую твердження, якщо вони, на вашу думку, є суттєвими, то ми
зав’язуємо по одному вузлику за кожне висловлювання. Пам’ятаючи ці правила, ви завжди матимете багато вірних
і надійних друзів, та й самі будете такими (кожній
дитині роздається нитка і , слухаючи правила, повторю їх, визначає, чи важливі вони
і зав’язує вузлики).
Подарую тобі ласкаво
Цілу низку добрих правил
Усі ці правила прості
Допоможуть у житті:
1.
Завжди звертайся до інших на ім’я.
2.
Дотримуйся правил
ввічливості в спілкуванні: вітайся, прощайся, дякуй за допомогу, звертайся по
допомогу чемно.
3.
Ніколи не підвищуй голосу на іншого, навіть якщо він тебе
розсердив. Спокійним тоном з’ясуй, що сталося.
4.
Виявляй увагу, чуйність до інших.
5.
Ділися з друзями. Не намагайся завжди взяти найкраще.
6.
Спини іншого, якщо він намагається зробити щось погане.
Якщо товариш не правий, скажи йому
про це.
7.
Не сварися через дрібниці, не «дери носа», якщо тобі щось
вдалося краще, не заздри – радій успіхам інших разом з ними. Якщо вчинив
недобре, не бійся зізнатися в цьому, попроси пробачення й визнай свою помилку.
8.
Умій спокійно прийняти допомогу, поради й зауваження
інших.
Рефлексія заняття та очікувань
-
Які почуття виникали у Вас сьогодні протягом зустрічі?
-
Що дивувало, що було приємним, що заважало і що
допомагало?
-
Що спадало на думку?
-
Що запам’ятається на довго?
-
Чи виправдились ваші очікування? Якщо так, прикріпіть
квітку на нашу клумбу доброти.
Немає коментарів:
Дописати коментар